niedziela, 8 marca 2015

BIGOS Z MŁODEJ KAPUSTY Z ORZECHAMI I ŚLIWKAMI - WYPASIK

Zdziwiłam się, że już była w sklepie młoda kapusta. Pamiętam czasy,  kiedy czekało się z wielką niecierpliwością na nowalijki. Pamiętam, jak Mama kupowała pierwszego szklarniowego pomidora i robiła nam kanapki "wiosenne" z jajkiem, szynką serem i owym pomidorkiem.  Jaki to był niesłabnący zachwyt, mimo, że do sierpniowych malinowych było tym pomidorom jeszcze daleko! Cóż, coraz bardziej zaczynam odczuwać, że jestem z nieco innej epoki, sprzed warszawskiego metra (dwuliniowego), sprzed internetu i blogów, sprzed szparagów w środku zimy i pomidorów z Holandii ;) Być może jednocześnie jestem szczęściarą, bo pamiętam TAMTE smaki.

Tymczasem teraz nagle - wszystko jest! Wiadomo, że to nie to samo, co w rozkwicie wiosny i wczesnym latem. "Młode ziemniaki" z importu nie smakują tak, jak te polskie małe ziemniaczko-orzeszki z masłem i koperkiem albo - o zgrozo!- mamine, okraszone skwarkami ze słoniny. Kupiłam za bezcen kilka razy młode - zimowe, jednak to się  w ogóle nie opłaciło - ani mój portfel ani kubki smakowe nie były usatysfakcjonowane ;)

Jednak kapusta, na którą trafiłam kilka dni temu nie była jakoś oszałamiająco droga, więc dałam się skusić i smakowała rzeczywiście jak młoda kapusta. Niemniej jednak, utwierdzona w przekonaniu, że "na pewno będzie coś z nią nie tak" postanowiłam pokombinować zamiast zrobić ją prosto i tradycyjnie na maśle lub oliwie tylko z koperkiem, cukrem, solą i cytryną, ew. łyżeczką mąki ziemniaczanej- czyli tak, jak robię młodą kapustę (moja Mama robi z zasmażką - też pycha, ale mniej dietetycznie). Wyszedł mi bigosik z młodej kapusty, który bardzo spodobał się Chłopakom, więc wrzucam go tutaj ku pamięci ;)

Składniki:
  • pół kg młodej kapusty
  • 3 łyżki oliwy z orzechów laskowych (lub włoskich lub oliwy z oliwek)
  • łyżka masła
  • 5 suszonych śliwek kalifornijskich
  • garść posiekanych orzechów włoskich
  • chlust wody
  • sól, pieprz, cukier (lub ksylitol), sok z cytryny - do smaku
  • łyżka octu balsamicznego dobrej jakości 
Na oliwie z masłem i odrobiną wody dusimy kapustę, pod koniec gotowania dodajemy śliwki, orzechy i doprawiamy do smaku.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dzięki za komentarz! Wszystkiego smacznego! :) Cytryna 🍋

Łączna liczba wyświetleń